Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Ruiling
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 – Ontbinding en overmacht
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen, toepasselijk recht en forumkeuze
Artikel 18 – Toepasselijkheid branche-voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: ‘t Pashuiske
Vestigingsadres: Bisschopsmolenstraat 57
Telefoonnummer: 076-5030573
E-mailadres: info@pashuiske.nl
Website: www.pashuiske.nl
KvK-nummer: 20133825
BTW-identificatienummer: NL139600887B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het artikel; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Ruiling
ruiling dient binnen 14 dagen na aankoop te geschieden, tenzij een andere termijn is overeengekomen tegen overlegging van de originele aankoop-/ kassabon en/of factuur; indien het artikel via de webshop is gekocht geldt dient binnen 14 dagen na aankoop te worden geruild;
het artikel dient te worden geretourneerd met alle geleverde toebehoren (kaartjes e.d.), ongedragen en onbeschadigd en, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies;
Artikel 11 – De prijs
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Artikel 12 – Garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Ontbinding en overmacht
Artikel 15 – Betaling
Artikel 17 – Geschillen, toepasselijk recht en forumkeuze
Artikel 18 – Toepasselijkheid branche-voorwaarden
INretail Algemene Voorwaarden voor de mode- en schoenenbranche
Artikel 1 DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
a. ondernemer: iedere natuurlijke of rechtspersoon die als lid van de vereniging INretail een bedrijf in de mode- en/of schoenendetailhandel uitoefent;
b. consument: een natuurlijke persoon die, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, als klant modear-tikelen en/of schoenen afneemt of in reparatie geeft bij de ondernemer;
c. onder modeartikelen en/of schoenen worden tevens begrepen andere aan deze branches verwante artikelen voor zover zij worden verkocht door de onder a. bedoelde ondernemer;
d. vereniging INretail: vereniging van ondernemers in de Woon-, Mode-, Sport- en Schoenendetailhandel, gevestigd te Zeist;
Artikel 2 TOEPASSELIJKHEID
Deze voorwaarden zijn van toepassing op koopovereenkomsten en op overeenkomsten tot het maken c.q. vermaken/re-pareren van modeartikelen en schoenen, die worden gesloten tussen een ondernemer en een consument.
Artikel 3 OFFERTES
Offertes hebben, tenzij uit de offerte anders blijkt of anders is overeengekomen, een geldigheidsduur van twee weken, te rekenen vanaf de datum van ontvangst.
Artikel 4 VOORUITBETALING
De ondernemer is gerechtigd om bij het aangaan van de overeenkomst een vooruitbetaling te vragen tot maximaal 50% van het aankoopbedrag. Dit dient schriftelijk te worden overeengekomen. Wordt een aankoopbedrag geheel voldaan, dan zal de ondernemer de consument een kwitantie en eigendomsbewijs ter hand stellen. Bij eventueel ontbreken van een schriftelijke overeenkomst en/of kwitantie/eigendomsbewijs kan de hoogte van het vooruit te betalen bedrag, het aanbe-taalde bedrag en/of het eigendom door partijen met alle middelen rechtens worden bewezen.
Artikel 5 RUILING
1. Tenzij anders overeengekomen heeft de consument recht op ruiling van het gekochte modeartikel en/of de gekochte schoenen, mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- ruiling vindt plaats binnen 8 dagen (of indien anders overeengekomen: binnen de dan afgesproken termijn) na aankoop van het gekochte modeartikel en/of de schoenen tegen overlegging van de originele kassabon c.q. factuur;
- het modeartikel en/of de schoenen worden geretourneerd met de originele verpakking en zijn nog niet gedragen;
2. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op afgeprijsde modeartikelen en/of schoenen. Ook kan geen ruiling plaats-vinden van modeartikelen en/of schoenen, die geïndividualiseerd zijn, dat wil zeggen speciaal op maat gemaakt of anderszins aangepast voor de consument, en voor artikelen die op uitdrukkelijk verzoek van de consument door de ondernemer besteld zijn.
Artikel 6 EIGENDOMSVOORBEHOUD EN RECHT VAN RETENTIE
1. De ondernemer kan zich de eigendom voor van alle door hem geleverde modeartikelen en/of schoenen voorbehouden. De consument wordt pas eigenaar van de gekochte modeartikelen en/of schoenen als hij de koopprijs en het eventueel meerdere verschuldigde volledig aan de ondernemer heeft voldaan.
2. De ondernemer kan het recht van retentie (terughouding) uitoefenen, wanneer de consument tekortschiet in de vol-doening van een opeisbare verplichting, tenzij de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt.
Artikel 7 ONTBINDING, OMZETTING EN OVERMACHT
1. Iedere tekortkoming van de ondernemer in de nakoming van zijn verplichtingen geeft aan de consument de bevoegd-heid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming - gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis – deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de tekortkomende partij in verzuim is.
2. Wanneer de ondernemer in verzuim is, kan de consument hem schriftelijk meedelen vervangende schadevergoeding te eisen in plaats van nakoming. Deze omzetting is niet mogelijk, indien de tekortkoming - gezien haar ondergeschikte betekenis - deze niet rechtvaardigt.
3. Onder overmacht wordt verstaan elke tekortkoming die de ondernemer niet kan worden toegerekend. Toerekening vindt niet plaats als de tekortkoming niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvatting voor zijn rekening komt.
4. De consument wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk door de ondernemer op de hoogte gesteld van de overmacht, tenzij het adres van de consument niet aan de ondernemer bekend is gemaakt, noch redelijkerwijs bekend kan zijn.
Artikel 8 LEVERTERMIJN
1. Aflevering wordt geacht te zijn geschied op het moment dat de ondernemer de consument in het bezit van het gekochte modeartikel of de gekochte schoenen stelt c.q.- bij weigering na schriftelijke ingebrekestelling tot afname - kan stellen. Na aflevering gaat het risico van de modeartikelen en/of schoenen over op de consument.
2. De levertermijn geldt als uiterste termijn, tenzij partijen een vermoedelijke termijn overeenkomen.
3. Bij overschrijding van de vaste dan wel vermoedelijke levertermijn dient de consument de ondernemer schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij alsnog een redelijke termijn voor de nakoming wordt geboden. Onder redelijke termijn wordt verstaan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Gaat de ondernemer binnen deze nadere termijn niet tot aflevering over, dan heeft de consument het recht de overeenkomst zonder rechterlijke
tussenkomst ontbonden te verklaren en/of schadevergoeding te verlangen. De ondernemer is slechts gehouden die schade te vergoeden die in een zodanig verband met de overschrijding staat, dat zij haar mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en de aard van de schade kan worden toegerekend.
4. Bij overschrijding van de uiterste levertermijn heeft de consument het recht zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst ontbonden te verklaren en/of schadevergoeding te verlangen, onder overlegging van het bewijs van die schade.
5. Een ingebrekestelling is niet nodig wanneer de aflevering blijvend onmogelijk is geworden of anderszins is gebleken dat de ondernemer zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst niet zal nakomen.
Artikel 9 GARANTIES
1. De ondernemer staat er voor in dat geleverde modeartikelen en/of de schoenen beantwoorden aan de overeenkomst (conformiteit). De ondernemer staat er bovendien voor in dat modeartikelen en/of schoenen die eigenschappen bezit-ten die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.
2. De ondernemer staat evenwel niet in voor gebreken alsmede daaruit voortvloeiende schade die na de oplevering van de modeartikelen en/of schoenen zijn ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid, of die het gevolg zijn van veranderingen of reparaties die de consument of derden aan het geleverde hebben aangebracht.
3. De consument behoudt volledig zijn wettelijke garantierechten, los van hetgeen in lid 1 en 2 is bepaald omtrent door de ondernemer afgegeven handelsgarantie.
Artikel 10 BETALING
1. Het aan de ondernemer verschuldigde bedrag dient direct bij aflevering tegen bewijs van kwijting aan hem te worden voldaan, tenzij partijen anders overeenkomen.
2. In geval een factuur wordt toegezonden geldt een betalingstermijn van maximaal veertien dagen na ontvangst van de factuur door de consument, tenzij een andere betalingstermijn is overeengekomen. De consument is automatisch in verzuim wanneer hij na het verstrijken van deze betalingstermijn het verschuldigde bedrag niet heeft betaald.
3. Indien de consument in verzuim is, stuurt de ondernemer hem een betalingsherinnering, waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en waarin hij hem alsnog de gelegenheid biedt binnen een termijn van veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het verschuldigde bedrag te betalen.
4. Indien ook dan de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is de ondernemer bevoegd zonder nadere aankondiging tot invordering van het verschuldigde bedrag over te gaan.
Artikel 11 WETTELIJKE RENTE EN BUITENGERECHTELIJKE KOSTEN
1. Bij niet tijdige betaling van een verschuldigd bedrag heeft de ondernemer de bevoegdheid de wettelijke rente in reke-ning te brengen, te rekenen vanaf de dag van intreding van het verzuim ingevolge artikel 10 van deze voorwaarden tot aan de dag van betaling.
2. De door de ondernemer in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten met een minimum van € 35 komen voor rekening van de consument.
Artikel 12 GEVOLGEN VAN ONTBINDING
Na ontbinding van de overeenkomst dienen de partijen de reeds verrichte prestaties, zoals bijvoorbeeld een vooruitbeta-ling, direct ongedaan te maken. De ondernemer is gerechtigd op de terug te geven koopsom een redelijke aftrek wegens gebruik toe te passen in het geval de consument de gekochte modeartikelen en/of schoenen heeft gedragen.
Artikel 13 KLACHTEN
1. Klachten over gebreken aan gekochte modeartikelen, schoenen en/of andere klachten over gebreken in de uitvoering van de overeenkomst dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na constatering daarvan, bij de ondernemer te worden ingediend.
2. De consument dient zijn klachten bij voorkeur schriftelijk aan de ondernemer kenbaar te maken.
3. Alvorens van zijn klachtrecht gebruik te kunnen maken, dient de consument op verzoek van de ondernemer aan te tonen, dat de overeenkomst waarop de klacht betrekking heeft met deze ondernemer is gesloten. De consument wordt aangeraden hiertoe het aankoopbewijs, c.q. het bewijs van inname ter reparatie c.q. het bewijs van opdracht tot het maken van het modeartikel en/of de schoenen te bewaren.
Artikel 14 GESCHILLEN
Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde modeartikelen en/of schoenen, kunnen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter.
Artikel 15 NEDERLANDS RECHT
Alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, zijn onderworpen aan Nederlands recht.
Artikel 16 AFWIJKINGEN
Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze voorwaarden, zijn uitsluitend geldig indien zij schriftelijk tussen de ondernemer en de consument zijn vastgelegd, bijvoorbeeld door middel van een kassa- of bestelbon, of indien dit in de winkel aantoonbaar publiek kenbaar is gemaakt.
CBW-ERKEND VOORWAARDEN VOOR BRUIDSMODE EN MAATWERK
ARTIKEL 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bruidsmode: mode (daaronder begrepen accessoires) voor dames, heren en kinderen ten behoeve van bijzondere gelegenheden, zoals huwelijken en feesten.
Maatwerk: een modeproduct samengesteld en geconfectioneerd op basis van specifieke wensen van de koper.
Ondernemer: de CBW-erkende verkoper/opdrachtnemer, deelnemer aan SG CBW, die met de koper een overeenkomst aangaat of wil aangaan.
Koper: de afnemer/opdrachtgever of een ieder die met de ondernemer een overeenkomst aangaat of wil aangaan.
Consument: de koper die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Zakelijke koper: de koper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Leverdatum: de in de overeenkomst bepaalde vaste dag, waarop de levering moet zijn verricht.
Op afstand gesloten overeenkomst: de overeenkomst waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
SG CBW: Stichting Garantieregelingen CBW, die belast is met de uitvoering en handhaving van de
garantieregelingen als bedoeld in de artikelen 13 en 16 van deze voorwaarden.
ARTIKEL 2 - De geldigheid
Deze voorwaarden mogen uitsluitend worden gebruikt door CBW-erkende ondernemers. Een overzicht daarvan is de vinden op www.cbw-erkend.nl.
Als naast deze algemene voorwaarden ook specifieke webwinkelvoorwaarden van toepassing zijn, kan de consument zich beroepen op de bepaling die voor hem het gunstigst is.
ARTIKEL 3 - Intellectueel eigendom
1.
De ondernemer behoudt zich het intellectuele eigendom voor. Dit geldt bijvoorbeeld voor verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, monsters, stalen en modellen. Zij moeten op verzoek van de ondernemer direct worden teruggegeven. De ondernemer behoudt in dat geval zijn overige rechten.
2.
De koper mag geen aanduidingen in de prestaties over het intellectueel eigendom van de ondernemer verwijderen of wijzigen.
3.
De koper mag niet het materiaal van ondernemer waarop intellectuele eigendomsrechten rust verveelvoudigen, openbaar maken, exploiteren of tentoonstellen zonder toestemming van de ondernemer.
ARTIKEL 4 - De offerte
1.
De offerte is tot 18 dagen na offertedatum geldig, tenzij uit de offerte anders blijkt. De offerte is gebaseerd op de door de koper verstrekte gegevens en (eventueel) door de ondernemer gedane metingen.
2.
De koper is verplicht de ondernemer te informeren over omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor zover de koper die kende of behoorde te kennen. Dit gaat bijvoorbeeld om maatschommelingen wegens zwangerschap of (voornemens om te gaan) lijnen.
3.
In de offerte zal uitdrukkelijk worden opgenomen:
•
een volledige omschrijving van de te leveren zaken en te verrichten werkzaamheden;
•
de totale (koop)prijs;
•
de leverdatum; en
•
de risico’s voor beide partijen waaronder de (beperkte) mogelijkheid tot ruilen.
4.
De offerte vermeldt de betalingscondities als deze afwijken van artikel 5 lid 1 en artikel 10.
5.
Werkzaamheden die niet in de offerte staan vallen niet onder de overeenkomst en de in de offerte genoemde prijs.
6.
De ondernemer mag pasgeld in rekening brengen aan de koper als de koper uiteindelijk geen koopovereenkomst met de ondernemer sluit. Dit mag alleen als hij dit aantoonbaar heeft aangegeven vóór het passen en het tarief helder is.
ARTIKEL 5 - De overeenkomst
Eigendomvoorbehoud
1.
De ondernemer blijft eigenaar van de door hem aan de koper verkochte zaken die koper heeft meegenomen maar nog niet zijn betaald. De koper zorgt ervoor dat meegenomen onbetaalde zaken in nieuwstaat en onbeschadigd blijven, totdat de koopsom (en eventueel daarbij komende kosten en rente) zijn betaald. Extra schade door waardevermindering komt voor rekening van de koper.
Zekerheidstelling bij zakelijke kopers
2. Bij een overeenkomst met een zakelijke koper is de ondernemer gerechtigd alvorens te leveren of
met de levering of nakoming van de overeenkomst voort te gaan, voldoende zekerheid voor het
nakomen van de betalingsverplichtingen van de koper te vorderen.
Schadevergoeding bij zakelijke kopers
3. De ondernemer is bij de uitvoering van een overeenkomst met een zakelijke koper nimmer tot
enige andere schadevergoeding gehouden dan in deze voorwaarden uitdrukkelijk is neergelegd,
met name niet tot het vergoeden van andere directe of indirecte schade, waaronder begrepen
schade van derden, winstderving en dergelijke.
ARTIKEL 6 - Annulering, ruilen en opslag
Annulering
Annulering van de koop door de koper komt voor rekening en risico van de koper en ontslaat hem niet van zijn verplichting tot betaling. Alleen in het geval van overlijden of een levensbedreigende ziekte van een van de echtelieden waardoor het huwelijk geen doorgang kan vinden, geldt een uitzondering op deze regel. De koper moet dit zo nodig op verzoek van de ondernemer bewijzen, bijvoorbeeld door een doktersverklaring. In het geval van annulering op deze gronden mag de ondernemer al dan niet een redelijke vergoeding voor het door de ondernemer aantoonbaar geleden verlies aan de koper in rekening brengen.
Ruilen
De koper mag binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst eenmalig een andere keuze uit de collectie van ondernemer doen. Als de vervangende keuze goedkoper is dan de oorspronkelijke, dan blijft de oorspronkelijke prijs gelden. Ruilen kan niet als koper bij het sluiten van de overeenkomst zelf af ziet van de mogelijkheid tot ruilen (bijvoorbeeld in verband met levertijden van de leverancier). Dit wordt genoteerd op de overeenkomst.
Gevolgen niet afhalen
De ondernemer mag de overeenkomst ontbinden indien de gelegenheidsdatum waarvoor de zaak is bestemd is verstreken en de koper de zaak niet heeft afgehaald en geen nieuwe gelegenheidsdatum heeft doorgegeven. De ondernemer geeft in dat geval de koper 3 maanden de gelegenheid de zaak af te halen en stelt de koper hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte. Wordt na deze termijn de zaak niet afgehaald door de koper, dan kan de ondernemer vrij over de zaken beschikken, onverminderd zijn recht om de koopprijs, voor zover nog niet voldaan, op te eisen ter dekking van zijn schade.
Opslagkosten
Als de zaak door de koper later wordt opgehaald dan de oorspronkelijke gelegenheidsdatum mag de ondernemer de in redelijkheid gemaakte opslagkosten in rekening brengen.
Het risico van brand en beschadiging tijdens de opslag wordt door de ondernemer bij een consumentenkoop voor zijn rekening door verzekering gedekt.
ARTIKEL 7 - De leverdatum en levering
1.
Als er geen leverdatum overeengekomen is, moet levering uiterlijk 1 week voor de gelegenheidsdatum plaatsvinden, tenzij partijen anders overeenkomen of op het laatste moment toch nog niet voorzienbare maataanpassingen nodig zijn.
2.
Bij overschrijding van de leverdatum heeft de koper het recht de overeenkomst zonder
ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te eisen.
3.
Bij overschrijding van de leverdatum is de ondernemer bij een overeenkomst met een zakelijke koper niet aansprakelijk voor gevolgschade, hoe ook genaamd.
4.
Als de overeengekomen leverdatum niet wordt gehaald door omstandigheden die voor risico van koper komen, dan is de ondernemer niet aansprakelijk voor overschrijding van de leverdatum en eventuele schade die daaruit voortvloeit. Partijen treden dan in overleg om een nieuwe leverdatum af te spreken.
ARTIKEL 8 - Plichten van de ondernemer
1.
De ondernemer levert de afgesproken zaken goed en deugdelijk volgens de afspraken in de overeenkomst. De afgesproken werkzaamheden voert de ondernemer goed, deugdelijk en volgens de afspraken van de overeenkomst uit.
2.
De ondernemer houdt zich aan de wettelijke voorschriften bij de uitvoering van de overeenkomst.
ARTIKEL 9 - Plichten van de koper
1.
De koper is verplicht de ondernemer te informeren over feiten en/of omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor zover de koper die kende of behoorde te kennen. Dit gaat bijvoorbeeld om maatschommelingen wegens zwangerschap of (voornemens om te gaan) lijnen.
2.
De koper stelt de ondernemer in de gelegenheid de zaken te leveren dan wel het werk te verrichten.
3.
De koper is verplicht zorg te dragen voor de zaken van de ondernemer die bij de koper zijn totdat de koopsom volledig is voldaan (zie ook artikel 5 lid 1).
4.
De koper die tegen het uitdrukkelijke advies van de ondernemer aandringt op het verrichten van bepaalde werkzaamheden is aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade.
ARTIKEL 10 - De betaling
Koop en verkoop van niet-maatwerk
1. Elke overeenkomst, met uitzondering van maatwerk, geschiedt onder de algemene
betalingsconditie:
•
maximale aanbetaling bij consument: 50% van de koopsom; en verder:
•
indien niet op maat hoeft te worden geleverd: restant bij afhalen van de jurk/kleding, of
•
indien wel op maat moet worden geleverd: bij de eerste pas het restant tot maximaal 90%
van de koopsom. De eigendom gaat over op de koper na ontvangst van een aanbetaling van
meer dan 50% van de koopsom. Het resterende percentage wordt bij het afhalen betaald.
Maatwerk
2. Bij een overeenkomst voor uitsluitend maatwerk geldt als algemene betalingsconditie:
• bij het geven van de opdracht door een consument: een aanbetaling van maximaal 25% van
de overeengekomen som.
• na de aanvoer van de materialen tot maximaal 50% van de totale koopsom. De eigendom
van de zaak gaat over op de koper na ontvangst van een aanbetaling van meer dan 25% van
de koopsom.
• bij de eerste pas tot maximaal 75% en
• bij afhalen van de jurk/kleding het resterende percentage.
Betaalbewijs en eigendom
4. Ondernemer geeft de koper een betalingsbewijs, dat ook dient als eigendomsbewijs.
5. Ondernemer draagt er zorg voor dat, ook voor derden, de eigendommen van kopers die bij de
ondernemer achterblijven individueel bepaalbaar zijn door tenminste de naam van de eigenaar erop
te vermelden.
6. Indien de koper niet in de winkel betaalt maar een factuur of betalingsverzoek ontvangt, dan staat
hierop een redelijke betalingstermijn.
Aanbetalingsgarantie
7. Op de maximale aanbetaling genoemd in lid 1 en 2 is, bij een overeenkomst met een consument,
de garantie van artikel 13 van toepassing. De koper moet zich houden aan de in dit artikel vermelde
procedure.
Zakelijke kopers
8. Bij overeenkomsten met zakelijke kopers zijn partijen vrij om andere betalingscondities dan
genoemd in lid 1 en 2 af te spreken. De aanbetalingsgarantie van artikel 13 is op deze
overeenkomsten niet van toepassing.
Niet-tijdige betaling
9. Indien de koper niet tijdig betaalt, is hij automatisch in verzuim. De ondernemer zendt na het
verstrijken van de factuurdatum een betalingsherinnering waarin hij de koper op zijn verzuim wijst
en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen veertien dagen na ontvangst van de
betalingsherinnering te betalen.
10. De ondernemer is na verloop van de in lid 5 bedoelde termijn bevoegd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het verschuldigde bedrag. Indien de ondernemer
incassomaatregelen neemt, zijn de daaraan verbonden kosten conform de wettelijke regeling en tot
ten hoogste 15% van de openstaande hoofdsom en met een minimum van €40 voor rekening van
de koper.
11. Als na het verstrijken van de termijn in de betalingsherinnering als genoemd in lid 5 nog steeds niet
is betaald, brengt de ondernemer wettelijke rente in rekening vanaf het verstrijken van de van
toepassing zijnde termijn voor de betaling genoemd in lid 5 tot de dag van ontvangst van het
verschuldigde.
Recht van retentie
12. De ondernemer kan het recht van retentie (terughouding) uitoefenen, wanneer de koper tekortschiet
in de voldoening van een opeisbare vordering, tenzij deze tekortkoming de terughouding niet
rechtvaardigt.
CBW-ERKEND VOORWAARDEN VOOR BRUIDSMODE EN MAATWERK
ARTIKEL 11 - Extra kosten, meerwerk en/of minderwerk
Onder meer- of minderwerk wordt verstaan het werk dat, met instemming van beide partijen, extra of juist niet wordt uitgevoerd of een zaak die extra of juist niet wordt geleverd, ten opzichte van de overeenkomst. De ondernemer geeft vooraf duidelijkheid over de kosten.
Kosten die ontstaan doordat de koper in gebreke is gebleven de uitvoering of voortgang van het werk mogelijk te maken, worden de koper als meerwerk extra in rekening gebracht.
Hieronder wordt ook begrepen de na de sluiting van de koopovereenkomst gemaakte redelijke extra (vermaak)kosten in verband met maatcorrecties afwijkend van de maten opgenomen bij de eerste pas (bijvoorbeeld als gevolg van zwangerschap of gewichtsschommelingen van de koper), als de gekochte zaak reeds besteld, gesneden en/of geknipt is.
ARTIKEL 12 - Conformiteit en garantie
1.
De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt ook bij bijzonder gebruik voor zover dit door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is voorzien.
2.
Afwijkingen aan het geleverde van de kleur, structuur en dergelijke vormen alleen een reden tot klagen als deze afwijkingen uit technisch oogpunt onaanvaardbaar zijn volgens geldende en gebruikelijke normen of handelsgebruik.
3.
De productgaranties genoemd in lid 1 en 2 worden door de ondernemer verstrekt. Zij vallen niet onder de aanbetalingsgarantie van de SG CBW, genoemd in artikel 13.
4.
De koper is verplicht zich als een goed koper te gedragen. De koper moet bijvoorbeeld de zaak goed en afdoende onderhouden, zorgvuldig behandelen en deskundig (laten) reinigen. Bij bruidsmode en feestkleding dient de koper bij gebruik en reiniging rekening te houden met de vaak kwetsbare stoffen en applicaties. Reiniging door speciale bruidsmodereinigingsbedrijven, die garanties op het reinigingsresultaat afgeven, verdient de voorkeur.
ARTIKEL 13 - Aanbetalingsgarantie
Een stappenplan en meer informatie over deze garantie is te vinden op www.cbw-erkend.nl.
1. De consument heeft een garantie als hij in het geval van faillissement/surseance/wettelijke
schuldsanering van de ondernemer geen product geleverd heeft gekregen waar hij wel voor heeft
aanbetaald. De garantie bestaat eruit dat de consument een vervangende overeenkomst kan
sluiten met een andere CBW-erkende bruidsmode-/maatwerkondernemer, waarbij de aanbetaling
op de verschuldigde prijs in mindering wordt gebracht.
2. Om in aanmerking te komen voor de garantie moet de consument de volgende formaliteiten
voldoen:
a. De consument doet uiterlijk drie maanden nadat aan de voorwaarden in lid 1 is voldaan, of
zoveel eerder als de gelegenheidsdatum nodig maakt, een schriftelijk of elektronisch
(via www.cbw-erkend.nl) beroep op de aanbetalingsgarantie bij de SG CBW.
b. De consument overlegt hierbij in ieder geval een kopie van de koopovereenkomst, een bewijs
van aanbetaling en een kopie van het bericht van de curator/bewindvoerder dat de
overeenkomst niet wordt uitgevoerd (namens de ondernemer, of door een overnemende partij
tegen dezelfde condities als met de ondernemer was afgesproken) en dat de aanbetaling
niet wordt terugbetaald. Er hoeft niet gewacht te worden op het bericht van de curator als de
gelegenheidsdatum het noodzakelijk maakt eerder met de uitvoering van de
aanbetalingsgarantie te beginnen.
c. De consument is verplicht zijn vordering op de oorspronkelijke ondernemer (maximaal het in
lid 6 in mindering te brengen bedrag) aan de SG CBW over te dragen.
3. Als de consument voldoet aan de voorwaarden in lid 2 zal de SG CBW uiterlijk binnen twee
maanden nadat een beroep is gedaan op de garantie, of zoveel eerder als de gelegenheidsdatum
nodig maakt, aan de consument laten weten of deze in aanmerking komt voor de garantie. Zo ja,
dan zal de SG CBW binnen deze twee maanden aan de consument schriftelijk het bewijs
verstrekken waarmee hij een vervangende koop kan sluiten met een andere CBW-erkende
bruidsmode-/maatwerkondernemer (voor...